Pages - Menu

maandag 28 mei 2012

Rondje Brabant

Enkele jaren geleden viel mijn oog op een kasseistrook ergens bij Zevenbergen, Steeds als ik er met de trein voorbij reed dacht ik "Daar moet ik eens over fietsen". Vandaag was het dan zover. Na wat puzzelen had ik een route in elkaar gezet en ik kon op pad.

7.30 uur - 0 km Buiten is de zon al druk bezig met verwarmen. De buurt is uitgestorven. Ik ben altijd ban dat de buren wakker worden wanneer ik mijn schoenen in de pedalen klik.
2 km Op de Markt is het al druk, men is bezig met het neerzetten van kramen. Maar wat voor soort markt er is weet ik eigenlijk niet.
5 km Over de Balijbrug duik ik het Balijbos in. De vogels laten zich luid en duidelijk horen. Op een enkele hondenbezitter na is het er nog uitgestorven.
6 km Via het nieuwe fietspad onder de Hofpleinlijn door ga ik op het volgende bos. Je kan tegenwoordig heerlijk doorrijden buiten de dorpen om over prachtige brede fietspaden.
16 km De Ackerdijkse-plassen. Het is duidelijk te horen, de vogels hebben het naar hun zin.
19 km DE eerste brug is een feit, de Kandelaarbrug. Is zie niks en niemand in de omgeving, hoe anders zal dat vanmiddag zijn. Ik vervolg mijn weg langs de Schie en vervolgens naar de oude dorpen Kandelaar en Kethel.



27 km Het eerste verkeerslicht is een feit. Maar omdat ik nergens auto's zie rij ik voorzichtig door.
28 km De eerste van de 4 tunnels die ik vandaag neem, de Beneluxtunnel Het blijft jammer dat je deze tunnel met een roltrap in moet. Een helling was zoveel leuker geweest.
29 km Pernis-Dorp, ingeklemd tussen de havens ligt dit dorp waar tussen de snelweg en de metro gewoon de koeien en geiten staan te grazen. Even verderop rij ik langs een grote containerterminal.
35 km Rhoon doet mij genieten van de landelijke omgeving. Een slingerend dijkje, mooie landhuizen en het kasteel. Nog steeds zie ik bijna geen mens op straat.
46 km De tweede tunnel van de dag staat op het menu, de Heinenoordtunnel. Eerst twijfel ik of ik de landbouwtunnel wel moet nemen omdat er een groot bord "verboden voor fietsers" staat. Ik zie een fietser omhoog komen en besluit de gok te wagen en stort me de tunnel in om tenslotte aan de andere kant weer omhoog te kruipen.
52 km De suikerfabriek van Puttershoek is nu echt vergane glorie. De slopershamer is druk bezig met het verpulveren van het ooit eens zo imposante gebouw.
59 km In 's-Gravendeel is het voor het eerst druk. Het zijn de kerkgangers die de straten bevolken. Opvallend zijn de weinige zwarte kousen. Men loopt hier in vrolijk gekleurde kleding.

61 km De Kiltunnel is de derde tunnel van de dag. Rustig stort ik naar beneden om op mijn gemak weer naar boven te fietsen. Ondanks mijn rustige tempo haal ik een groepje fietsers in. Over de dijk langs de Kil ga ik op de Moerdijkbrug aan.
71 km Net voor de Moerdijkbrug haal ik een andere fietser in die meteen in mijn wiel gaat plakken. Als ik op de brug rij vind ik het toch imposant, dat enorme wateroppervlakte onder me, het geeft je het gevoel dat je heel klein bent.
74 km Ik het dorp Moerdijk binnen. De bouwstijl in het dorp is meteen al opvallend anders. Er was al een verschil na de Beneluxtunnel waar je op IJsselmonde en de Hoeksewaard vee zwarte houten schuren ziet. Dit doet me meer aan België denken.
79 km De Schenkeldijk, ik ben daar waarvoor ik gekomen ben, de kasseien. Steeds als ik er met de trein langsreed dacht ik dat de stenen er netjes bijlagen, maar niets is minder waar. Ze liggen scheef en laten mijn fets rammelen. Met mijn handen stevig boven op het stuur, Ketting voor op het grote blad en achter op de 21 ram ik over de kasseien. De teller strak op 32 km/u. Er zit een overzeg tussen die even rust geeft en halverweg is links een zijweg welk ook is voorzien van deze prachtige stenen. Naar het einde toe begint het zwaar te worden. Deze strook mag er wezen. Ik zal hier zeker vaker terug komen. Maar of er dan veel mensen meegaan betwijfel ik, hoewel, links en rechts is een prachtig strookje van bakstenen waar je het gerammel mee kan ontwijken.
80 km Ik steek een grote kruising over en kom op een smal fietspad langs de rivier de Mark. Het is genieten van de prachtige omgeving.
87 km Bij een overweg moet ik wachten voor een passerende trein. Aan de overzijde staat een ouder echtpaar te wachten. Omdat ik geen voet aan de grond hoef te zetten vraagt de man bij het paseren of ik vroeger op de baan heb gereden. Ineens is het druk met fietsers. De reden is dat hier een fietsbrug over de Mark ligt die veel gebruikt wordt. Aan de overzijde van de Mark rij ik over de dijk en zie in de verte Oudenbosch liggen waar de St. Pieter duidelijk bovenuit steekt.

93 km Ik rij  door Standdaarbuiten. Tja, What's a name? Na het dorp neem ik de Nieuwlandsedijk. Een prachtig dijkje met links en rechts bomen waardoor je door een soort groene tunnel rijdt. Die bomen zullen je in het voorjaar en najaar goed beschermen tegen de wind. Want voor de rest is het één groot poldergebied.
103 km Bij Tonnekreek kom ik op de dijk langs het Holland Diep. Aan de overkant van het grote water zie ik de Hoekse Waard liggen. Langzaam aan nader ik Willemsstad. Door de woonwijken rij ik naar het oude centrum van het vestingstadje.
114 km Aan de haven ga ik op het terras zitten van "Sinds 1610". Het duurt lang voor de bediening komt. Ik zit te twijfelen om één terras op te schuiven als ik nou net van dat terras drie fietsers naar dit terras zie komen, de bediening duurde daar lang. Het is me duidelijk, voor een vlotte bediening moet je niet in Willemsstad zijn. Als ik uiteindelijk bedient wordt bestel ik een koffie en een broodje kaas. Ik kan je vertellen dat het broodje kaas prima was, er zat zelfs een salade bij en de koffie was goed. Toch geen spijt dat ik ben gebleven.
Na mijn 2e bak koffie reken ik af en wil ik mijn bidon vullen. Helaas gaat dit niet op de wc en achter de bar is ook niemand meer om te te helpen. Ik besluit dan maar ergens een fles water te kopen, iets wat even verderop al kan. Voor € 1,80! koop ik bij een friet kraam een flesje water wat de zelfde vormen heeft als de eigenaar, klein en dik.

116 km Bij de Volkeraksluis gaat net voor mijn neus de brug open. Gevolg een file op de A29/A59 en de paralel weg. Ik rij naar voren en langzaamaan verzamelen er zich steeds meer fietsers. Zo staat er man, zonder helm, en net voor de brug weer sluit komen er een vader en zoon. Beide voorzien van een grote tattoo die er niet uitziet, stiekem verdenk ik ze ervan dat het gewoon plakplaatjes zijn. Als de slagbomen omhoog gaan geven vader en zoon gas. Althans zo lijkt het, op mijn gewone tempo rij ik ze voorbij. Op het Hellegatsplein blijven ze in mijn wiel zitten maar concluderen ineens dat ze naar Goerree moeten. Tja net als in de bergen kan het nemen van een verkeerde weg hier cruciaal zijn en moet je kilometers omrijden.

125 km Ik ben weer in de Hoeksewaard. Net als ik spijt krijg van de geplande route (saaie wegen) kom ik op de Bommelkousdijk, dit is weer een leuk dijkje met bomen en kleine huisjes. Om kilometers te sparen ga ik in een rechte lijn naar Oud-Beijerland.
135 km Onder de noemer van "Leer je provincie kennen" rijd ik door Goidschalxoord en Heinenoord. Niet om de dorpen maar erdoorheen. De zondagse rust doet vermoeden dat er hier niemand meer woont.
140 km De Heinenoordtunnel voor de tweede keer. Nu ga ik rechtstreeks door de landbouwtunnel. Ik krijg stilaan het vermoeden dat deze tunnel drukker is dan de fietstunnel, zo druk is het er met fietsers. Na de tunnel wijk ik even af van de route. Ik ga niet door de slikken langs de Oude Maas maar langs Barendrecht op zoek naar iets waar ik mijn inmiddels weer lege bidons kan vullen. Een groot tankstation bied uitkomst.
145 km Bij Heerjansdam kom ik weer op de route en rij richting Rotterdam. Op sommige kruisingen is het goed opletten hoe ik moet rijden omdat ik hier vaak in tegengestelde richting heb gereden maar niet zo.
162 km De Van Brienenoordbrug, hier ben ik altijd blij dat er wegwijzers staan in het gekrioel van fietspaden. op de brug geniet ik van de sky-line van Rotterdam. Langs de Kralingsezoom, waar de meeste verkeerslichten voor mijn neus op groen springen, ga ik op de Rotte aan.
170 km Ik ga vanaf Terbregge niet langs de route maar door het Bergsebos, ik vermoed dat het langs de Rotte nu enorm druk zal zijn in tegenstelling tot door het bos. Via het kassengebied ga ik op het Lansingerpad aan om zo vlug naar Zoetermeer te rijden.
186 km Thuis, en met een goed gevoel. Wel moe maar niet verrot of misselijk. Dat is toch het voordeel als je alleen rijdt, je kan je eigen tempo aanhouden die veelal rond de 32 km/u lag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten