Pages - Menu

maandag 15 april 2013

Hel van het Groene Hart.

De Hel van het Groene Hart had ik ooit verzonnen als een clubtocht bij de Toervereniging. Door mijn werk was ik nooit in de gelegenheid om deze tocht te rijden. Omdat de route van deze tocht ieder jaar anders is is het makkelijk zelf te rijden. De basis van deze Hel zijn de smalle paden in het Groene Hart. Dit met als knipoog naar de Kasseistroken in Frankrijk en Belgiƫ en de Strada Bianche in Toscane.
Omstreeks half tien vertrok ik richting Benthuizen. Het zou vandaag de eerste echte warme dag worden na een lange koude winter. Daar was in eerste instantie nog niet heel veel van te merken met de lichte regen die viel.
Na Benthuizen ging ik in een rechte lijn via Boskoop en Bodegraven op Woerden aan. Na Woerden werd het toch echt warm en ik besloot mijn beenstukken uit te trekken. Tenslotte ging het feest nu echt beginnen.

Hollandsekade, westtak ***
Hollandsekade, noordtak ***
De Hollandsekade kent 3 armen. Echt heel lastig zijn ze niet. Het wegdek is goed te doen en zelfs breed genoeg om elkaar te passeren. Maar door zijn lengte moet je je best lang concenteren op het juiste pad. Deze kades zijn ooit aangelegd door de bisschoppen van Utrecht als verdedigingswerk tegen Holland.


Kockengen
Ik nam een klein ommetje door dit dorp om voor mijn dochter een foto te maken omdat hier de tv-serie (V)Rijland wordt opgenomen.

Boterwal ****
Een prachtig voorbeeld van een strook in het Groene Hart. Mooie omgeving, schelpenpaadje. Ik wist niet zeker of dit je fietspad zou zijn, maar ja dus.

Bosdijk ** / Uitweg van Portengen *
Twee niet zo lastige stroken, wel een wat minder wegdek.maar verder prima te rijden.


Veenkade ****
Een klassieke strook. Slingerend door het landschap waar je het veen duidelijk aan de kanten ziet liggen.


Westveensekade ****
Een nog niet zo lang ontdekte strook bij Woerdense Verlaat. In het begin niet zo heel lastig, maar ter hoogte van de Westveense molen moet je geen stuurfout maken. Je ligt dan zo in het water.

Kerklaan ****
Kort en krachtig, tussen de Noordse Plassen fietsen

Hoekse Aarkade **
Niet moeilijk en erg kort. In de zomermaanden is het hier altijd een bloemenzee, daar zorgen de bewoners wel voor.

Smidskade *****
De strook der stroken. De hekken waar je doorheen moet zijn zo smal dat een gewone fiets er eigenlijk niet eens doorheen past. Getuige de twee dames die langs fietste en vertelde dat ze er eens vanaf de andere kan ingereden waren en toen weer terug moesten. Dit pad is prima te doen hoewel je er soms ook "sporen" van schapen tegen komt. Het pad is slechts 60 cm breed.
Met een te breed stuur word je hier afgestraft


Ruigekade****
Samen met de Hollandse kade de lange paden. Ook dit pad vergt veel concentratie naar het einde toe. Het middenstuk wat wel erg slecht was wordt momenteel onder handen genomen.

Gelderwoudse Kerkpad****
Rondom de Weipoort zijn 3 kerkepaden. Deze is de langste en de lastigste. Halverweg een hoogteverschil, gelukkig stonden de klaphekken open en aan het einde een hoog bruggetje waar alleen een geoefende fietser overheen fietst.

Korte Kerkpad *
Na zijn grote onderhoudsbeurt is dit pad iets breder geworden en goed te doen.

Tenslotte reed ik het laatste stuk door de massadrukte in de Geerpolder. Zoveel drukte was ik onderweg nog niet tegen gekomen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten