Pages - Menu

woensdag 12 februari 2014

Roubaix-Zoetermeer : 260 km genieten

In het verleden was er bij onze fietsclub de tocht Givet-Zoetermeer. Een 300 km lange tocht vanuit het Franse Givet naar Zoetermeer warbij er om klokslag middennacht werd vertrokken vanuit Givet en we 300 km later aankwamen in Zoetermeer. Zoiets moest weer kunnen vond ik, fietsen vanuit Frankrijk naar Zoetermeer. Maar de tijden waren veranderd. Hele lange afstanden werden er niet meer gereden en het 's nachts fietsen door net het mooiste stukje van de route was ook niet zo'n succes. Daarom ging ik eens kijken naar een plaats wat dichterbij lag. Gewoon, met een landkaart voor mijn neus en een touwtje keek ik richting het zuiden. En wat bleek, Roubaix ligt dichterbij Zoetermeer dan Givet. Na wat rekenwerk kwam ik er achter het een goede 250 km zou zijn om vanuit Roubaix naar Zoetermeer te fietsen. Een rondje door de fietsclub leerde me dat er wel oren waren naar zo'n tocht, reden genoeg om alles op gang te zetten.
De wielerbaan van Roubaix

In het voorjaar begon ik met het ontwikkelen van de route, als startlocatie koos de beroemde Velodrome. In een rechte lijn ging het door België op Breskens aan om vervolgens door Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden op huis aan te gaan. We spreken nog overhet GPS loze tijdperk. Ze waren er al wel maar nog niet echt in omloop. Daarom was het zaak de route goed op papier te zetten. Iets wat altijd een uitdaging is op onbekend terrein, maar Google Earth hielp me er aardig bij. Inmiddels was de inschrijving geopend en waren er genoeg aanmeldingen om met 10 fietsers en 3 begeleiders op pad te gaan. Want het is wel handig om daar te komen dat deden we met een busje en een auto met aanhanger waar de fietsen in gingen. Het leek allemaal wat amateuristisch als ik er nu over nadenk, maar een wanklank heb ik nooit gehoord. We verzamelde om half zes bij het clubhuis, vertrokken om 6 uur richting Roubaix waar we omstreeks 9 uur aankwamen.
Na het omkleden, het bezichtigen van de beroemde toiletten gingen we rondjes rijden op de baan. Frans, één van de begeleiders spreekt vloeiend frans en vroeg aan een paar mannen die daar aan het werk waren of we over de baan mochten rijden. Dit was geen probleem en daar gingen we. Eerst nog voorzichtig onderaan, maar al gauw reed de eerste bovenin de baan
Frans Hakkers hoog in de baan
Omstreeks 10 uur vertrokken we onder een stralende zon voor een ca. 260 km lange tocht. Dat een route in onbekend gebied maken niet altijd even gemakkelijk is blek al na een paar honderd meter, daar had ik de route door een éénrichtingsstraat gemaakt, alleen tegen de richting in. Na een paar kilometer reden we België al in. Eerst een stuk door Wallonië waarbij we te maken hadden met een afgesloten brug over de Schelde. Maar gelukkig was er een paar kilometer verderop ook een brug en kwamen we zonder om te rijden weer op de geplande route.
Langs de Schelde naderde we de Vlaamse Ardennen. Voor de deelnemers was het een geluk dat ik toen nog niet zo bekend was met de streek als nu want dan hadden we vanaf Kruisbergen zeker het Maarkedal ingereden. Nu staken we de Schelde weer over en ging het richting Deinze en Zomergem waar we de eerste rust hadden.
De rust in Zomergem
Na Zomergem gingen we in gestrekte draf, via Eeklo op Zeeuws Vlaanderen aan. Ongemerkt staken we de grens over en alsof we elk moment de boot konden missen ging het in een strak tempo op Breskens aan. Helaas reed Rob hier lek. Dit was wel de enige lekke band van die dag. De boot hadden we toch wel gemist, maar dat maakt niet uit. Alles bij elkaar hadden we nu weer 30 minuten rust. De overtocht van 20 minuten was wel een belevenis op zich. De Westerschelde met alle zeeschepen is toch weer wat anders dan het pontje bij Schoonhoven. Vanaf Vlissingen nam André, de Zeeuw in het gezelschap even het roer over. Hij loodste ons door een drukke Middelburg, naar het pittoreske Veere en Noord-Beveland. Daar kwam de volgende sensatie van de dag, fietsen over de Oosterschelde. Het was mij persoonlijk een kippenvelmoment. Op Schouwen was het één groot vakantiefeest. Via Burgh-Haamstede en Renesse, waar we  onze ogen uitkeken reden we op de Brouwersdam aan. Nu naderde we Zuid-Holland al snel. In Goederede was de laatste stop gepland.Inmiddels was het al een uur of 6 en zaten op het terras mensen aan het diner terwijl wij onze dorst leste voor de finale. De routebeschrijvingen konden weg want dit was allemaal bekend terrein. Via de Haringvlietdam, Brielle denderde we naar Rozenburg voor de pont
Na de pont was er geen houden aan. Iedereen leek met ruim 200 km in de benen nog redelijk fris en net iets meer dan een uur kwamen we voldaan aan in Zoetermeer waar onze begeleiders ons met een applaus in het clubhuis ontvingen. Het was al met al een zeer geslaagde dag. Er zijn geen ongelukken geweest, het weer zat mee en we hadden een heerlijk windje in de rug. Ik vermoed dat nu ik er over begin er weer een aantal deelnemers zijn die zo weer mee willen gaan. Inclusief me zelf.
Groepsfoto in het Velodrome door Han Hoogeveen

Bekijk hier alle foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten