Pages - Menu

zaterdag 17 december 2011

Ronde van Vlaanderen 2012 door een Ollander

Komend jaar ligt de finish van de Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. Niets mis mee, sterker nog, ik heb de petitie getekend. Gewoon omdat het me mooi leek om de finale van De Ronde te laten bestaan uit Oude-Kwaremont - Patersberg - Koppenberg. Tot zo ver niets aan de hand tot ik het parcours zag wat voor 2012 werd gepresenteerd. Wat had men gedaan?? Ten eerste een criterium over de eerder drie genoemde hellingen en dit ten koste van de Muur van Geraardsbergen. 


Niet dat De Muur zo ver van de streep veel zou betekenen. maar De Muur zou net als de Oude-Kwaremont in voorgaande edities er wel voor kunnen zorgen dat je De Ronde verliest als je niet oplet. De organisatie gaf aan dat het kwa kilometers niet haalbaar was om De Muur nog op te nemen in het parcours.  Dat vond ik vreemd. Afgelopen zomer heb ik met mijn fietsclub een tocht van 105 km gereden in de Vlaamse Ardennen met daarin Oude-Kwaremont - Patersberg - Koppenberg en De muur van Geraardsbergen. Dan rest er nog 155 km om de rest van de wedstrijd te maken. Tijd om te puzzelen.

Zo gezegd zo gedaan. Ik ging eens aan de slag op een GPS kaart en tekende een route langs de voorlopig meest belangrijke punten van De Ronde. Banaf Brugge ging het via een korte weg via Tielt, Deinze richting Zottegem. Daar begon de ellende met het duo Lippenhovenstraat en Paddestraat. Vervolgens via de Berendries naar Geraardsbergen voor De muur van Geraardsbergen. Vervolgens weer in westelijke richting naar Petegem voor de Valkenberg en Haaghoek. Vervolgens duiken we het Maarkedal in voor een aantal beklimmingen die op zich niet veel voorstellen maar de de smalle wegen en snelle opvolging zich wel laten gelden.

Via de Steenbeekdries en Taaienberg wordt er koers gezet richting Ronse voor de Kruisberg. Dan duikt de route WalloniĆ« in voor de Knokteberg. De route zorgt nu voor weinig verassingen. Afdalen via de grote baan naar Kluisbergen om de echte finale te beginnen met de Oude-Kwaremont, Patersberg en Koppenberg om dan snel te dalen richting Oudenaarde. Tot mijn verbazing is deze route slechts 170 km. er is dus nog ruimte. Er is dus nog ruimte voor bijvoorbeeld de Kerkgate of op de heenweg Doorn. Maar de mensen die echt bekend zijn in de streek zullen vast nog wel wat weten. Dus ik stel voor om dit maar als basis te nemen voor De Ronde van 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten