Pages - Menu

donderdag 1 december 2011

De buit is binnen, winst in de Vossejacht

Eigenlijk zat het er al aan te komen, dat ik winst zou pakken. Na drie keer de derde plaats, pakte ik afgelopen zondag de overwinning en meteen (gedeeld) de leiding in het klassement. En dat was niet alleen toe te schrijven aan de benen, maar ook aan de alertheid.

Deze zondag was het al duidelijk dat iedereen naar mij keek. Zeker na het stukje in het verslag waar men goed op mij moest letten.
"Maar let op, de sterk rijdende Patrick Coers zit hem op de hielen, en deze liefhebber van linkse hobby’s"

Dick, de uitzetter van deze jacht, had voor de grap een startpijl gezet bij het clubhuis, iets waar een zevental jagers in trapte en zo voor de start al de aansluiting met de groep verloren waren. Toen we weer compleet waren gingen we naar de start waar het meteen tegen de wind in beuken zou worden. Dit wordt een zware jacht.

In Leidschenveen waar wat zoekers stonden en via Roeleveen gingen we op het kerkje langs het spoor aan. daar stond de eerste controle die niet te missen was. De afdaling na het kerkje neem ik met mijn MTB ervaring vlot waardoor ik de nodige jagers inhaal. Via Haagoord gaan we op de A12 aan. Hier was een listig lusje. Terwijl de grote groep na een zoekpijl, of eigenlijk ervoor blind op de rode emmer afreed besloot ik zelf de pijlen te volgen. Wat bleek, hier stond duidelijk een vervolgpijl, ik zat dus goed. Nog leuker was het toen ik de groene emmer zag staan waar ik de eerste knijper ingooide. Ik kon mijn geluk niet op. De uitzetters, die het schouwspel van een afstand aanschouwde, ook niet. Het truuckje was geslaagd en voor mezelf had ik maar weer eens bewezen dat ik zelf de pijlen wil zien en niet blind achter een ander aan moet gaan.

In een roes ging het nu kilometers over het fietspad langs de A12 richting Gouda. Het tempo kon ik lekker rond de 36 km/u houden. Bij Nutricia stond een pijl een trap op. Voor de zekerheid ging ik kijken, hier stond niets terwijl nu Thijs en Rob bij me aansloten. We vervolgde de route langs de A12 waar het tempo weer lekker hoog lag en ik merkte dat ik de sterkste van de drie was. Thijs die een achterlijk groot verzet reed was gewoon zichzelf aan het slopen.

Bij Zevenhuizen reden we door een lang stuk land tussen de A12 en de spoorbaan. Inmiddels kwamen de koplopers zwoegend door de modder terug terwijl ik een prima en redelijk verhard spoor had gevonden en vlot door het land reed en Ron en Thijs achter me liet. Aan het einde stond de witte emmer waarna ik weer het zelfde stuk land vlot terug kon rijden en zo de nodige jagers inhaalde.

Samen met Henk en Gijsbert kwam ik het land in en reden we eerst richting Zevenhuizen om vervolgens de Knibbelweg in te draaien voor de nodige kilometers zijwind. Aan het einde twijfelde  we. Daar kwam een behoorlijke groep uit het naastgelegen stuk weiland maar een emmer konden we niet ontdekken. In eerste instantie reed ik door om vervolgens terug te keren. Blij toe, eenmaal in het land was de blauwe emmer vlug gevonden. Over mijn favoriete klinkerweg langs de A20 werd ik nog aangemoedigd door Dick hangend uit zijn raam en reed met een onderhoudend tempo op Moerkapelle aan. Net voor het dorp haalde ik Henk in en melde hem dat er in het land wel een controle stond.

Toen ik omkeek zag een groepje naderen met Rob die ook groen had. Vlug liet ik Henk achter me en probeerde zo en kwaad als het ging de tempo erin te houden richting de Kruisweg. het groepje achter  me kwam niet echt vlot dichterbij. Bij Bleizo zag ik in het land 2 man staan, zou dat de vos zijn. Helaas het was de laatste controle, gelukkig merkte ik dat ik in het land weer wegreed van het groepje achter  me en zag in de verte de een groepje jagers staan, daar was de vos dus. Mijn armen in de lucht stekend kwam ik er aan en melde de heren dat er 6 controles zaten in deze jacht. Mijn buit is binnen.

Nu is het zaak bij te blijven. Want de leiding houden zal niet gemakkelijk zijn, hoewel ik nu al erg tevreden ben over hoe het gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten