Pages - Menu

maandag 6 mei 2013

Fietsen op Bevrijdingsdag

Bevrijdingsdag 2013. Voor mij de eerste dag van dit fietsseizoen dat ik met blote benen van huis vertrok. De zon scheen volop en ook de wind was niet echt koud, zou het dan eindelijk eens een beetje temperatuur worden? Totaal onvoorbereid met wat voor rondje ik zou gaan rijden ging ik op pad. Eerst maar in oostelijke richting. Eerst door Benthuizen, waar de Dorpsstraat afgeladen was met kerkgangers, ging ik recht op Boskoop aan. Onderweg zat ik nog te denken hoe ik zou gaan fietsen. Via Alphen een rondje Ringvaart? of het Groene Hart?. Net voor Boskoop vertelde de vlaggen we dat het misschien beter was geweest om richting Hoek van Holland te gaan. Het was nog niet te laat om de plannen bij te stellen. Bij Boskoop sloeg ik rechtsaf richting Waddinxveen. Hoewel ik deze weg geen favoriet van mij is viel het me op dat het eigenlijk prima te doen is. Nu pas viel het me op dat hier best mooie boerderijen langs de weg staan. Ik vermoed dat het mooie weer en de natuur in volle lente pracht dit beeld alleen maar versterkte.



Bij Waddinxveen ging ik steeds rechtdoor, de Zuidplaspolder in. Bij de A12 rechts, en vervolgens links richting Zevenhuizen waar ik bij "Twelve Thirty"nog goede zaken deed.
Door Zevenhuizen, langs de roeibanen reed ik naar het Bergschebos voor de volgende obstakel, de heuvel bij de klimwand. Uit tegengestelde richting kwamen veel groepjes van de 11-dorpentocht. Verder door het bos reed ik naar de Wildersekade om zo zonder verkeerslichten richting Midden-Delfland te gaan. Inmiddels had ik mijn mouwstukken ook uitgedaan. Konden mijn armen ook bij kleuren.

Via de mooiste weg van Midden-Delfland, de Woudweg, waar tegenwoordig halverwege een leuke klim zit, reed ik naar Vlaardingen. Vanaf Vlaardingen nam ik de Broekpolderweg naar Maasland. Helaas is deze weg onlangs verpest. Klinkers hebben deels plaats gemaakt voor asfalt en de klinkers die zijn overgebleven liggen weer tegen elkaar aan. Principieel reed ik boven op de klinkers. Als een soort protest.


Grotere kaart weergeven
In Maasland was het bij het Wapen een drukte van belang met deelnemers van de 11-dorpentocht, ik zag binnen nog enkele ToeZoe77 shirts, maar wie erin zat, geen idee. Na Maasland maakte ik nog een klein ommetje richting De Lier. Via de Burgerdijk en de Oostbuursteweg, twee wegen die nog een beetje het ooude karakter van het Westland hebben en niet uit louter kassen bestaan. Langs 't Woudt reed ik naar Rijswijk. Ik nam de fietsbrug over de Beatrixlaan, hoewel dit een stukje omrijden is rijdt het wel een stuk prettiger en er zit een mooie klim tussendoor.

Bij Delft moest ik vanwege de werkzaamheden aan de trambaan dwars door het centrum. Dat werd  gewoon zo hard mogelijk, links af-brug over- rechts af - brug over - tussen toeristen door - links rechts - brug over, en ondertussen de teller boven de 30 km/u houden.

Het stuk door het Buytenhout was redelijk druk, toch kon ik hier doorfietsen omdat men de meeste fietspaden breed heeft gemaakt. Even kon ik in het wiel van een andere fietser uitpuffen, het beste was er wel af, mijn benen begonnen pijn te doen. Nabij de Balijhoeve zag ik Frits nog staan met een groepje jeugdleden. Hoewel de jeugd de hele winter heeft doorgefietst, en als ze niet konden fietsen maakte ze sneeuwballen, zullen ze ook wel blij zijn dat het eindelijk eens wat warmer wordt.

Met net iets meer dan 100 km op de teller en een gemiddelde van boven de 30 km/u kwam ik tevreden thuis. Alles klopte nu wel, de vorm, het weer en de route. Dit gaf een voldaan gevoel, zelfs de pijn in mijn benen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten