Pages - Menu

woensdag 1 januari 2014

Uitzetten van een Vossejacht.

Afgelopen weekend was het mijn beurt om de Vossejacht uit te zetten. Samen met Frans en Eelco broede ik plannen uit welke ik al een paar jaar had. Het eerste was om de jacht te laten starten in het theater. Een ander plan was om de jagers twee keer een (bijna) identiek rondje te laten rijden. Ik bedacht de nodige varianten van routes, waarbij er ééntje naar het Bentwoud zou gaan. Uiteindelijk koos ik voor een rondje Noord Aa, Vlietland.
Wegens tijdsgebrek kwam dat korte rondje me wel goed uit. Het scheelt je bijna de helft van de tijd, maar ondanks dat ben je er nog wel 4 uur mee bezig. Het eerste deel deden we op vrijdagavond. Het eerste deel door de stad was geen probleem. Maar in het donker over het strand was toch een heel avontuur. Dat gold ook voor een lusje achter Stompwijk. Waarbij ik er van was overtuigd dat er een brug was het weiland in. In eerste instantie vond ik hem niet, maar uiteindelijk vond Frans hem. Ik stond er 3 meter vandaan.
Nu vonden we het genoeg. De rest zouden we zondagochtend doen. Om 5 uur ging ik op pad. Eerst zou ik een emmer wegzetten. De start zetten bij het Theater. Daar was het een drukte van belang met een hoop gelal van het stapvolk. Vervolgens reed ik door naar Frans en gezamenlijk gingen we op pad naar Stompwijk. Daar gingen we verder waar we gebleven waren. Een paar Stompwijkers, net uit de kroeg kregen van Frans tekst en uitleg over wat we aan het uitspoken waren. Maar of het allemaal bij ze is doorgedrongen betwijfel ik.

Via de Kniplaan reden we naar Vlietland. Daar had ik 2 lusjes off-road bedacht. Het eerste stuk langs de A4 ging wel met de straatverlichting. Maar daarna was het erg prettig dat Frans een goede Cateye had en we zo het één en ander konden zien. De tweede lus, welke alleen in de tweede ronde zou komen was een stuk spannender. Daar zag je echt geen hand voor ogen. En dat op een singletrack in het bos. De daarop volgende stukken waren prima te doen door de vele straatverlichting.
Toen we Leidscheveen uit reden merkte ik dat mijn achterband leeg liep. Omdat het niet ver meer was van het clubhuis pompte ik hem op en reed snel verder. Maar bij de overgang van Wilsveen en Voorweg was mijn band alweer leeg. Toen ik hem weer wilde oppompen kreeg ik een elektrische schok. Wat bleek, ik had mijn fiets tegen schrikdraad aangezet. Veel hielp dit pompen niet. Mijn band was alweer snel leeg. Lopend ging ik naar het clubhuis welke al open was. Om 8 uur zouden de randoneurs starten voor de 200 km lange Zuid-Holland Classic.

Na de koffie en band plakken deden we laatste pijlen zetten. Langzaam stroomde het clubhuis vol met jagers. Na het gebruikelijke ritueel reden we naar de start. Ik wilde wel zien wat Eelco er van had gemaakt in het theater. Daarna reed ik naar de rode emmer om nog wat foto's te maken. Toen was het haasten naar Leidschenveen. Het duurde niet heel lang voor de koplopers kwamen. Deze reden meteen goed naar de blauwe controle. Dick had op weg naar het clubhuis zijn ogen goed de kost gegeven, dat bleek wel. Wat erg voorspelbaar was, was dat de notoire snijers op de weg bleven maar toen zagen dat de meute de woonwijk inging weer terug konden. Dat was dus een geval van missie geslaagd.

Toen iedereen zo'n beetje langs geweest was ging ik op pad om de witte controle in orde te brengen. Onderweg kwam ik nog twee achterblijvers tegen die bij mij de blauwe knijper mochten inleveren. Toen ik bij de witte controle alles klaar had kwam de eerste jager er al aan. Het was Henk. Maar wat bleek, na het strand was hij gaan dwalen, met bleek later, nog een stel andere. Hij was dus bezig met de eerste ronde. Maar inmiddels begreep hij er niks meer van.

Nu duurde het even voor de rest kwam. Het peloton was helemaal uit elkaar gerukt. Bij het ingaan van de tweede ronde was er wel wat verwarringen door een oude zoekpijl. Maar het was goed gekomen.
Nadat iedereen zo'n beetje was langs geweest ruimde ik de boel op en reed naar de vos waar inmiddels ook al iedereen geweest was. In het clubhuis werd de stand opgemaakt en de jacht geëvalueerd. Het was weer mooi geweest. Het blijft toch een hoop werk om een goede jacht uit te zetten, maar het was gelukt...min of meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten