Pages - Menu

zondag 3 februari 2013

Even uitwaaien

Zaterdagmiddag stapte ik op mijn MTB om eens een rondje duinen te rijden. Ik bekeek de lucht eens en zag dat er aan de kust behoorlijk wat nattigheid zat, terwijl aan de oostkant de lucht aardig blauw was. Ik besloot maar richting Alphen te rijden en dan naar de Haarlemermeer. Onderweg zou ik wel verder zien.


Zo gezegd zo gedaan. Maar voor Alphen had ik al twee hagelbuitjes op mijn pet gehad, maar uiteindelijk zou het daar ook bij blijven. Er stond een straffe wind vanuit het noorden. Eerlijk gezegd had ik hier totaal geen rekening mee gehouden, dat was dus meer geluk dan wijsheid. Met een onderhoudend tempo reed ik langs de Gouwe en het Aarkanaal lang Alphen richting Nieuwveen. Nieuwsgierig als ik was week ik bij Papenveer even van het kanaal af om een paralleweg te nemen waar ik nog nooit gereden had. Dit bleek een soort Strada Bianche te zijn, omdat ik op mijn MTB was maakte het niet zoveel uit.

Verder reed ik via Bilderdam en Leimuiden naar de Haarlemermeer. Hier nam ik niet de geijkte weg over de Ringvaart maar dook de polder in om eens te kijken hoe het er met sommige wegen voor stond. Eerst de Rijnlandseweg, wat met zijn tegelpad niet veel bijzonders was en ook het fietspad langs de A44 / Schiphollijn was van embarmelijke staat. Gaten en sleuven, dit was totaal anders toen ik Zuid-Holland weer inreed, daar was het een prima fietspad. Ik bleef langs het spoor rijden en had bij Warmond het enige verkeerslicht van de dag. Ik probeerde bij deze gelegenheid maar meteen een nieuwe fietsroute door Leiden uit, helemaal zonder verkeerslichten en zelfs op deze zaterdagmiddag prima te doen.

Het laatste stuk naar huis ging prima, zo voor de wind. Ik werd ingehaald door een stel jonge onervaren fietsers onder leiding van een oudere man die ze duidelijk fietsles aan het geven was. Opvallend was de beroerde manier van bochten nemen die de twee voorste jongens deden, ik moest steeds in de ankers en dat terwijl het wegdek goed droog en niet glad was.

Met 80 km op de teller kwam ik weer thuis. Het was een prima rondje zo. Opvalend was wel dat ik de volgende dag veel spierpijn had. Ongemerkt toch harder moeten werken met die wind dan ik dacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten